Už dnes jsme světovým lídrem, říkají zakladatelé Sharry
Desítky mrakodrapů v New Yorku, projekty architektonického studia Zaha Hadid Architects, nejmodernější administrativní budovy od Bukurešti po Johannesburg. Tam všude se využívá software od české společnosti Sharry, která digitalizuje správu přístupu do budov a která na další rozvoj získala investici od J&T Ventures. V základu umožňujeme otevírat dveře nebo turnikety mobilem místo plastové karty, popisují dva ze čtveřice zakladatelů – Josef Šachta a Michal Čeřovský.
V Sharry jste čtyři zakladatelé. Jak jste se dali dohromady?
JŠ: Jsme vlastně produkt coworkingu. Když se u nás v domě uvolnila sousední kancelář, přisedli si k nám Jakub Řezníček s Vladimírem Cibulkou. I když jsme měli každý svůj byznys, lákalo nás dělat něco společně – my uměli obchod a marketing, kluci zase IT vývoj mobilních aplikací. Pak jsme se potkali se Skanskou, která poptávala mobilní aplikaci pro svou kancelářskou budovu. Pozvali nás do tendru, který jsme nakonec vyhráli. Tak jsme vyvinuli jednu z prvních aplikací pro kancelářskou budovu ve střední Evropě. Později jsme vyhráli tendr Skansky pro region CEE. Díky tomu se nám začali ozývat další klienti.
A jak se vám povedlo uchytit v USA?
MČ: Zúčastnili jsme se akceleračního programu od Czech Investu, v rámci kterého jsme měli možnost strávit nějaký čas v New Yorku. Požádali jsme naše technologické partnery, se kterými jsme již spolupracovali na projektech v Evropě, aby nás představili svým kolegům v USA a ti nás pak představili potenciálním zákazníkům. Po devíti měsících jsme vyhráli první tender a to hned na nejprestižnější novostavbu na Manhattanu– mrakodrap One Vanderbilt.
Nyní je v segmentu PropTech trhu značná konkurence. Proč si developeři nebo správci budov nakonec ze všech možností vybírají Sharry?
JŠ: Většině našich konkurentů jde primárně o rychlé škálování, takže nabízí řešení, které je univerzální, ale není propojené se systémy v dané budově. Protože propojení trvá déle a jeto komplikovanější proces. My patříme k menšině firem, které se soustředí na integrace, a máme v tom velké zkušenosti. Když klient hledá řešení, které propojí všechny přístupové systémy do jedné platformy a umožní tak snadno spravovat i pokročilé funkcionality, jako jsou mobilní vstupní karty nebo dynamické parkovací zóny, tak si vybere nás.
Jak tedy řešíte škálovatelnost vy?
MČ: To je ta náročná část. Integrovat řešení pro jednu budovu zvládne s většími či menšími problémy každá větší IT firma, není to ale škálovatelný produkt. My máme připravené plug-in moduly pro nejrůznější přístupové systémy (ACS – access control system) a k našemu řešení dokážeme poměrně jednoduše připojit téměř jakoukoliv budovu. I když jde někdy o 20 let staré systémy, dokážeme jim dát moderní tvář, vzdálený přístup a tak dále. Technologicky tedy máme škálování zvládnuté. Na co ještě trochu narážíme, je škálování procesní, které se liší stát od státu. Umíme to v Evropě, umíme to v Americe, ale třeba v Asii nebo jiných částech světa se to musíme naučit. Proto také aktivně budujeme globální síť partnerů, kteří budou naše řešení nasazovat.
JŠ: V růstu nám hodně pomáhá i fakt, že realitní byznys je ve své podstatě globální. Většina našich klientů má budovy ve více zemích. Také technologie, které integrujeme, jsou rozšířené celosvětově. Do nových regionů se často dostáváme “samospádem”. Například před dvěma lety jsme byli pozváni do tendru v Saúdské Arábii, kam nás přizval španělský partner, který s námi předtím dělal projekt v Polsku.
Jak moc se liší přístup ke kancelářským budovám v různých částech světa?
JŠ: My jsme se rozhodli nejprve zaměřit pozornost na Evropu a Severní Ameriku, kde jsou sice rozdíly menší, ale samozřejmě existují. Dobrým příkladem je různý přístup k recepcím. V Evropě je hlavní technologickou výzvou otázka GDPR, v Americe je to úplně naopak – tam by vám nejraději brali i otisky prstů, protože primární je bezpečnost. Takže zatímco v USA řešíme skenování dokladů a focení návštěvníků, v Evropě jde často spíš o to, jak sdílet co nejméně osobních dat.
Kolik vlastně má Sharry zákazníků?
JŠ: V současnosti je naše řešení asi ve stovce budov v šesti zemích světa. Nicméně díky smlouvám s globálními společnostmi rozšíříme náš produkt ještě letos minimálně do dalších 50 zemí.
Jsou vašimi zákazníky pouze developeři a správci budov, nebo pracujete napřímo i s firmami, které v nich sídlí?
JŠ: Uplynulých pět let jsme prodávali téměř výhradně majitelům budov. V roce 2022 se však chceme koncentrovat především na enterprise segment. Pro firmy jsme vyvinuli produkt, kde je vše navázané na mobilní přístup (tzv. mobile access) a související funkce. Chceme oslovit především společnosti, které přecházejí na hybridní styl práce, případně mají více kanceláří a lidi mezi nimi cestují. Díky Sharry nemusí řešit, jak se do kanceláří dostanou, všude si otevřou jednou mobilní aplikací, přes kterou si mohou navíc rezervovat parkovací místo nebo stůl k práci v rámci hot-deskingu. Pokud po lidech chceme, aby pracovali flexibilně, i správa kancelářských budov musí být flexibilní.
Tuto strategii jste měli v hlavě už dřív, nebo je to reakce na covid a změny v chování lidí?
MČ: Začali jsme se tím zabývat už od našeho vstupu na americký trh. V Evropě bývají prostory v administrativní budově řízeny centrálně jejím správcem, kdežto v USA mívá každý nájemce svůj vlastní přístupový systém, který si sám nastavuje a kam nikdo jiný nemá přístup. Proto jsme museli začít hodně komunikovat s enterprise světem a připravit řešení i pro něj.
Jak se realitní trh v době pandemie covidu proměnil?
JŠ: Firmy si do budoucna budou pronajímat menší kanceláře, kterými ale v pracovní době paradoxně projde více lidí. To je pro nás velká příležitost, protože každé efektivní sdílení potřebuje dobrý software. V nebezpečí jsou hlavně staré budovy, které jsou obecně méně atraktivní a budou mít veliký problém i s přicházejícím Green Dealem a tlakem na udržitelnost.
MČ: Je cítit také větší tlak na utilizaci. Dříve majitelé pronajali prostor jedné velké firmě a měli hotovo. Kvůli poptávce po menších kancelářích ale budou muset hledat více menších nájemců, které je třeba efektivně spravovat. A k tomu také potřebují nějaký digitální nástroj.
Proč jste se ze všech investorů rozhodli pro J&T Ventures?
JŠ: Máme dlouhodobý vztah, bavíme se spolu už řadu let a zúčastnili jsme se i soutěže Vodafone Nápad roku, kterou pořádá Martin Kešner z J&T Ventures. Vždy jsme oceňovali, že se o nás aktivně zajímali. Navíc v předchozím kole do naší firmy investoval Přemysl Rubeš se svým fondem Presto Ventures, který s J&T Ventures spolupracuje na více projektech.
Do čeho budete peníze z investice směřovat?
JŠ: Bude to především podpora naší expanze v západní Evropě a USA, kde jsme nově otevřeli zastoupení v Bostonu. Aktuálně v Sharry pracuje 45 lidí, v tomto roce ale plánujeme výrazně vyrůst. Nabíráme nové lidi na vývoj, rozvoj produktu i business development a posilujeme také tým, který se zaměří právě na korporátní klientelu.
Jaké máte cíle pro rok 2022?
JŠ: Chceme potvrdit naší pozici – a teď si dovolím být trochu neskromný – jednoho ze světových lídrů v chytré správě přístupů do budov. Protože projekty, na kterých jsme dělali a které v této oblasti aktuálně připravujeme, jsou největší zakázky svého druhu ve světě. V této oblasti porážíme i konkurenci z řad amerických start-upů, které mají k dispozici řádově víc peněz. Věříme, že letošní rok taky naplno prokáže naši vizi, že klíč v mobilním telefonu je perfektní nástroj na vytváření vztahu mezi lidmi a jejich kanceláří. Je to základ, nad kterým lze vystavět spoustu dalších řešení a služeb, od komunikace přes parkování až po rezervaci pracovních míst.