Investice do náborového startupu Finlay

Mít Finlay je jako mít HR manažera se superschopnostmi. Během několika minut najde nejlepší kandidáty po celém internetu a všechny důležité souvislosti vám pošle na Slack nebo WhatsApp. Dokonce jim i může zavolat za vás. Scott Moran, jeden ze zakladatelů a bývalý provozní ředitel společnosti Mews, evropského jednorožce s hodnotou 1,2 miliardy dolarů, popisuje fantastický první rok společnosti Finlay.
Společnost Finlay byla založena teprve v roce 2024 a už získala 300 000 eur pre-seed investice. Jak se to podařilo tak rychle?
Když se nad tím zamyslím, připadá mi to trochu rychlé, ale když v tom pracujete, připadávám to jako věčnost. Jsem si jistý, že někteří lidé strávili tímto procesem několik let, ale já jsem poznal svět startupů, takže jsem věděl, jak se tam dostat rychleji. Technicky jsme firmu založili letos v březnu, ale reálně jsme na ní začali pracovat o pár měsíců dříve. Bylo to na konci loňského roku, kdy jsme se s několika zakladateli sešli kolem problému a na začátku roku ho začali ověřovat a pak si řekli, dobře, jdeme do toho!
Je teď snadné, nebo těžké získat v Evropě early investici?
Rychle jsme si uvědomili, že přestože jsme měli za sebou několik úspěšných výstupů a společností, díky nimž jsme se dostali mezi investory, na současném trhu nikdo jen peníze tak nerozdává. Takže jsme sklopili hlavy, začali stavět prototyp, získali pár zákazníků a začali mluvit s trhem. Začali jsme lépe formulovat, co chceme dělat, což nám pak pomohlo najít skvělé partnery v J&T Ventures a DEPO Ventures. Ale v této fázi před založením firmy nás stále podporovali hlavně zakladatelé. Lidé jsou stále trochu opatrní, AI je přeplněná, takže vám musí věřit a vidět nějakou trakci.
Máte pocit, že jste dostali správné ocenění?
Možná jsme mohli ještě chvíli počkat a získat větší ocenění, ale investice pomůže některým zakladatelům rychleji přejít na plný úvazek. Můžeme více prodávat a rozjet to. Využíváme škálování, takže jsme se rozhodli do toho opřít a snažili jsme se získat nějakou lepší trakci. Mohli jsme se vydat různými směry, ale my jsme se rozhodli pro tento.
Měli jste už zákazníky, když jste šli za investory?
Měli jsme životaschopný produkt, i když poměrně jednoduchý, a pár zákazníků. Prvním z nich byl někdo, kdo se snažil dělat staromódní nábor, a my jsme mu řekli: Pojďme to digitalizovat! Druhý zákazník přišel přes naši síť kontaktů. Seznámili nás s jednou polskou společností a podepsali jsme smlouvu za čtyři dny, což bylo docela rychlé a super. Třetím zákazníkem byl někdo, pro koho jsme pracovali.
Finlay má pět zakladatelů, dva Američany, dva Slováky a jednoho Čecha. Jak jste se dali dohromady?
Matta Slavika a Ondřeje Illeka jsem znal z Mews a jeden z nich poté pracoval v Rossum jako recruiter, kde jsme se seznámili s Jurajem Lenochem, čtvrtým z nich. Sám jsem experimentoval v oblasti workforce managementu, ověřoval jsem si některé nápady, a když jsem narazil na tyto kluky, pozval jsem je, abychom šli hlouběji do oblasti technologií a umělé inteligence. A oni se rozhodli to zkusit. Vlastně jsme využili externí stranu, která prototyp rozběhla, protože jsme nebyli technicky zdatní. A v létě jsme pak nakonec potkali našeho pátého spoluzakladatele Petera Kisela, který byl v minulosti technickým ředitelem ve společnosti Cyrcle. Připojil se k nám na plný úvazek, což všechno změnilo.
Jak jste se ocitl v České republice?
V Evropě jsem už deset let. Skončil jsem s kariérou stavebního inženýra ve Filadelfii, prostě mě to nudilo a unavovalo. Šel jsem si udělat MBA do Rotterdamu s tím, že chci změnit svou kariéru, místo, zkrátka všechno. Přišel jsem na to, že dokážu věci vizionářsky rozvíjet a vést tímto směrem. Zapojil jsem se do úspěšného startupu Park B jako zaměstnanec číslo šest, a tak jsem se na pár let přestěhoval do Londýna. Pak jsem nastoupil do pražského Mews jako provozní ředitel těsně předtím, než získali sérii A. Byly to divoké tři roky, kdy jsme procházeli sérií B, rostli z 60 na 500 lidí a otevřeli deset poboček po celém světě. Měl jsem tu šťastnou příležitost vybudovat jednorožce a projít celým procesem.
Je Praha dobrou lokalitou protechnologickou firmu?
Česká republika je krásná země a líbí se mi kvalita života. Nazývám ji svým domovem. Je tu také skvělý technologický ekosystém a získáváte nejlepší talenty na světě, a to stále za náklady, které jsou nižší než v USA a na některých jiných trzích.
Máte také české investory.
Mluvili jsme s několika venture kapitálovými investory a byla to pro nás zkušenost. Musíte si opravdu ujasnit, o čem mluvíte. V J&T Ventures měli opravdu osobní přístup. Hned nás pozvali na schůzku, seděl tam celý rozhodovací tým a byla tam cítit důvěra. Bylo rozhodnuto velmi rychle.
Co přinášíte do světa náboru nových zaměstnanců?
Hodnota náborového průmyslu přesahuje 500 miliard dolarů. Je větší než všechna odvětví SaaS (Software as a Service) dohromady. Ale je to velmi oldschool. Agentury potřebují spoustu času, aby vám našly talent, a účtují si 25 až 40 procent ročního platu. A když se rozhodnete místo toho vybudovat vlastní tým, potřebujete velkou podporu. Podle nás by měl být nábor stejně jednoduchý jako jízda Uberem nebo použití Weworku, kdy stačí říct Finlay a naši AI agenti vám pomohou najít ty nejlepší talenty na světě za ceny, které dávají smysl.
Jak to přesně funguje?
Všechny současné nástroje jsou postaveny na tom, že pomáhají náboráři. Ale s tímto myšlením stále jen napodobujete to, co bylo předtím. Znovu vytváříte starý náborový proces. Přidáním několika funkcí umělé inteligence do produktu SaaS se nic nezmění. Lidé chtějí software, protože jsou na něj zvyklí, ale my chceme vytvořit lidskou zkušenost. Náš AI agent s vámi komunikuje přes Slack, WhatsApp nebo vám prostě zavolá na telefon. Potenciální zaměstnance také kontaktuje osobně. To vše v reálném čase, na obrovské škále a za zlomek ceny.
Jaké zdroje využívá k objevování talentů?
Máme přístup k milionům profilů a miliardám dat napříč veřejně dostupnými platformami, dokážeme je analyzovat během 20 minut a vybrat nejlepšího člověka pro danou pozici. Rádi nazýváme LinkedIn nebo životopisy diamantovými daty, protože jsou velmi výstižné, ale pak máte tyto surové kameny, které lze vybrousit. Vývojáři žijí na Redditu, řeší problémy na fórech, jejich produktivita se odehrává na GitHubu. Z různých zdrojů si můžeme sestavit silný obrázek a pomocí vylepšení přirozeného jazyka ho ještě více prohloubit. Je tu obrovská příležitost, protože asi 30 až 40 procent vývojářů vůbec není na LinkedIn a všichni náboráři bojují o stejné talenty. A také chceme, aby kandidáti přicházeli přímo k nám.
Zaměřujete se hlavně na vývojáře?
Právě teď se zaměřujeme na technologické firmy, které rostou, protože je můžeme podpořit v rychlém škálování. Ale nemusí jít jen o technologické pozice. Umísťujeme i obchodní a provozní pozice či account manažery. I když technologické pozice mají specifickou výhodu, protože můžete získat data z GitHubu a všech těchto dalších unikátních zdrojů. Můžeme se také zaměřit na spoustu nových pozic, které agentury nemají snadno ve svém indexu, protože jsou teprve na vzestupu. V nově vznikajícím oboru potřebujete mladší generaci, která s ním vyrůstá.
Je vaše umělá inteligence úspěšná?
Naše AI a schopnosti strojového učení už dohodily některé skvělé kandidáty. Když jsme dodávali kandidáty pro našeho klienta v Polsku, dva nejlepší byli přesně ti praví. Nabídli práci prvnímu, odmítl ji, tak vzali toho druhého.
Jak rychle se technologie vyvíjí?
Současná umělá inteligence se trefí asi z 90 procent, záleží na tom, kolik kroků v procesu je. Ale technologie se rychle vyvíjí. Za několik let budou agenti umět mnohem více než nyní. Existuje produktová křivka a existuje křivka důvěry – to, že nejste zaseknuti ve škatulce nástrojů SaaS nebo agentur, vám může pomoci růst s křivkou a mít dopad.
Na jakých funkcích právě pracujete?
Nyní se soustředíme na našeho agenta podpory, který by měl učinit software neviditelným. Integruje se s vaším Slackem nebo zanechává hlasovou poznámku, dokonce experimentujeme s technologií 3D avatara, takže s náborářem můžete i mluvit.
Mají lidé v tomto procesu stále nějakou roli?
Interní lidé jsou stále důležití, jen v procesu vše výrazně zrychlujeme, snižujeme množství práce a necháváme náboráře volně pracovat na vztazích s vysokým dopadem. Pro ně to je, jako by jim pomáhal vysoce efektivní náborář. Představte si, že se můžete vrátit ke kandidátovi ještě týž den bez jakéhokoli zpoždění, a to vše za zlomek nákladů. Když jim zavoláte okamžitě, získáte spoustu informací a zastihnete je během chvilky. Snažíme se tyto okamžiky přinášet.
Máte někdy pocit, že se z umělé inteligence stává prázdné módní slovo?
Může být vnímána jako buzzword, ale myslím, že se stále podceňuje, jak moc svět promění. A proto, přestože se stává přeplněným místem, je to stále jen začátek osvojování si toho, co se bude dít.
Jaké jsou vaše cíle a plány pro rok2025? Za jeden rok jste toho stihli hodně, tak co ten příští?
Kromě toho, že plánujeme náš produkt v mnoha ohledech vylepšovat, chceme se poměrně rychle stát mezinárodní společností. Zaměřujeme se na trhy, jako jsou Velká Británie, USA nebo Nizozemsko, a zhruba do roka chceme rozšířit počet našich zákazníků ze tří na třicet.