David Melichar: Vyplňujeme prostor mezi Excelem a SAPem
Nový název, desítky nových klientů a investice od J&T Ventures. Systém pro správu každodenní firemní agendy Aptien se letos může pochlubit spoustou dobrých zpráv i rychlým růstem. „A to jsme ještě ani nezačali pořádně dělat obchod nebo marketing, zákazníci prostě chodí sami,“ popisuje zakladatel a CEO Aptien Labs David Melichar.
Kdy jste si všimli, že mezi všemi firemními nástroji na trhu je stále prostor na něco nového?
Původně jsme se zabývali IT poradenstvím, pomáhali jsme firmám s implementací systémů. A viděli jsme, že se stále opakuje stejná situace – rostoucí firmy si pořídily SAP nebo Helios, ale řada provozních informací se tam nevešla, protože jsou tyto systémy příliš velké a nepružné a tak zase skončily v Excelu nebo někde v šanonu. Mezi Excelem a SAPem se nabízel prostor pro službu, která by měla náležitosti velkého databázového systému a zároveň volnost toho Excelu. Vznikla tak myšlenka na univerzální systém pro firemní administrativu a podporu každodenního fungování zaměstnanců.
Jakou všechnu firemní agendu Aptien řeší?
Nejsme účetní ani finanční systém, nejsme mzdový systém, ale jsme provozní systém, kde se kombinují úkoly a evidence a spolupráce lidí nad tím. Z pohledu personalisty je to systém pro řízení vztahů se zaměstnanci – zlepšení onboardingu, tedy nástupu zaměstnance, hlídání školení a certifikátů, sdílení provozních informací. Z pohledu obchodníka je to nástroj pro kontrolu smluv a vztahů s dodavateli. Z pohledu správce majetku je to evidence, která sama hlídá termíny údržby, revize a vše potřebné. A z toho všeho plynou konkrétní úkoly pro zaměstnance.
Takže hlídáte, aby se ve firmě nikdy na nic nezapomnělo a nic se neztratilo?
Stejně, jako jsme na půl cesty mezi Excelem a SAPem, jsme i na půl cesty mezi e-mailem a workflow systémy. Typické úkolové nástroje typu Trello nebo Asana stojí na tom, že úkoly vznikají od lidí k lidem. Ve skutečnosti ale většinu úkolů generuje provoz firmy jako takový a vznikají od věcí k lidem – smlouva má nějaký konečný termín, firemní auto potřebuje technickou prohlídku, počítač má konec záruky. Evidence generují úkoly, které mají lidé díky Aptienu před sebou v jednom prostředí.
Jak vaše řešení zapadá do ekosystému obvyklých firemních systémů?
U větších firem primárně vyplňujeme prázdné mezery, které stávající systémy nepokrývají, protože jak už zaznělo, firmy je často vedou v tabulkách a jiných šuplíkových evidencích. Navíc oblasti jako evidence a onboarding jsou stále hodně podceňované. Menší firmy buď nemají nic, takže jim opravdu nahrazujeme Excel a šanony, nebo potřebují sofistikovanější task management obohacený o evidence, když už jim nestačí Trello a podobné služby. Nebojujeme tedy o trh obsazený velkými systémy – na firmy se nekoukáme se z pohledu účetního, ale provozně praktického.
Nasazení Aptienu tedy zvládnou i malé firmy?
Systém je tak pružný, že je úplně jedno, co s ním kdo chce dělat. Díky přednastaveným šablonám ho může používat kdokoliv i bez technických znalostí a pokud mu nestačí, dokáže si doslova během pár minut vytvořit jakoukoliv vlastní evidenci. Všechny služby o sobě samozřejmě tvrdí, že mají flexibilní systém, ale v našem případě je to opravdu zásadní vlastnost.
Je právě důraz na jednoduchost a zaměření na menší firmy vaše hlavní konkurenční výhoda?
Podstatnou část našeho portfolia tvoří rostoucí malé a střední firmy, které neustále přicházejí a vznikají. Oproti tomu velké korporace nemají tak velkou dynamiku. Konkurenti vždycky jsou, ale trh není saturovaný a neustále roste. Je tak velký, že na něm vždycky bude prostor pro růst. Současná doba navíc digitalizaci hodně nahrává. Máme konkurenci v jednotlivých oblastech, které pokrýváme, ale v celkové šíři záběru jsou to jen jednotky nástrojů.
Proč jste si jako partnera pro investici vybrali právě J&T Ventures?
Jednali jsme s vícero subjekty, ale J&T Ventures mě oslovili svým západním přístupem. Při valuaci nechávají prostor i pro další kola investic, na což jsem byl zvyklý ze Silicon Valley, kde jsme prošli akceleračním programem. U lokálních investorů to stále není vždy pravidlem. Investice nám umožnila trošku si oddychnout, můžeme se soustředit na dokončení produktu podle našich představ a rozvoj týmu. A otevírají se nám nové možnosti v marketingu, který jsme zatím aktivně prakticky nedělali.
Máte spadeno na nějaké konkrétní trhy?
Obecně jde o anglicky hovořící webový prostor. Díky naší orientaci na přirozené, provozně praktické problémy firem nám chodí hodně poptávek z webu. A nedokážeme už úplně ovlivnit, jestli to bude zákazník z Ameriky, Velké Británie nebo Singapuru. Funguje to tak, že klient hledá, jak vyřešit svoji potřebu a najde při tom nás. Cílíme právě na tu potřebu, nikoliv na jednotlivé trhy a regiony.
Takže jste prostě vytvořili produkt a zákazníci k vám začali sami chodit z Googlu?
Ano, zjednodušeně to tak opravdu bylo a fungujeme tak doteď. Ukazuje se to jako správná cesta. Zákazníci za námi přicházejí, protože řešíme reálné potřeby a provozní bolesti lidí ve firmách. Není to tedy stimulace a vytváření nového trhu, protože ten už existuje a my jen reagujeme na skutečné potřeby. Nemusíme tak mít obavu, že by poptávka vyhasla a my bychom ji museli nějak pracně živit.
Jak velký nyní Aptien je?
Jsme desetihlavá firma, klientů máme v tuto chvíli přibližně 150. Rosteme meziročně zhruba dvojnásobně, a to jsme ještě prakticky nezačali šlapat do marketingu. Obchod je spíše organický a přínosy investice se v našich výsledcích teprve začnou projevovat.
Letos jste změnili název značky z OneSoft Connect na Aptien. Co byla hlavní motivace?
Náš název kolidoval se jménem jedné americké firmy, vzrůstalo riziko sporu a problémů s rozlišením značky. Provedli jsme, ale současně i hlubší změny v produktu, jak z hlediska designu, tak funkčnosti.
Jak složité je měnit značku u zaběhnuté služby, hlavně směrem k zákazníkům?
V tu dobu jsme už měli asi 120 klientů, takže jsme z toho samozřejmě měli určité obavy. Změnu jména se nám podařilo odkomunikovat, byla dobře přijata a řadě uživatelů to bylo dokonce ve výsledku jedno. Do té doby jsme příliš neinvestovali do běžného marketingu, takže jméno původní značky nebylo zase tak etablované. Ve výsledku je podstatnější samotný produkt.