Máme náskok před trhem a šanci ohromně vyrůst, říká zakladatel CodeNOW
Česká služba CodeNOW poskytuje velkým a středním firmám cloud-native platformu, která jejich vývojářům umožňuje v jednom prostředí stavět i provozovat nové aplikace a služby s prakticky neomezenou škálovatelností. Už dnes zaměstnává přes 60 lidí, podle jejího zakladatele Petra Svobody je to ale pořád jenom začátek. S investicí od J&T Ventures v řádu vyšších desítek milionů korun nyní míří na klíčový americký trh.
Kde se vzala myšlenka na vytvoření vlastní vývojářské platformy?
PS: Dlouho jsem dělal architekta v mezinárodních společnostech, kde jsem se mimo jiné podílel na velkých projektech v bankách. A viděl jsem ohromné množství neefektivity, ztraceného potenciálu a plýtvání. Vývojáři nemají dobré nástroje a podmínky pro práci, hlavně proto, že nejsou soběstační. Neustále musí někoho o něco žádat a následně čekat. Viděl jsem stovky vývojářů, jak pořád na někoho čekají a nic nedělají. Když jsem skončil zaměstnaneckou kariéru, založil jsem společnost Stratox Cloud Native, se kterou jsme získali zakázku na dodávku nového systému na spotřebitelské úvěry pro jednu velkou banku. Tam se poprvé aplikovala naše vize. Dokázali jsme, že náš koncept budoucího produktu je funkční a tím to celé začalo.
Gartner očekává, že se takzvané Value Stream Delivery Platforms jako ta vaše masově rozšíří až v následujících pěti letech. Jak moc musíte svou službu potenciálním klientům vysvětlovat?
PS: Pro firmy je to pořád úplně nové. Existuje malé procento osvícených, ale u devíti klientů z deseti je zatím potřeba dost vysvětlování. Vývojářská platforma v nějaké podobě zejména ve velkých firmách vždy existovala, ale většinou to bylo vlastní řešení s dedikovaným týmem. Nyní na trhu probíhá komodifikace tohoto typu produktů. Když jsme začínali, na trhu bylo pět podobných produktů, dnes je jich určitě ke stovce. Trh se teprve formuje, ale už pro rok 2022 jde podle Gartneru o jeden ze čtyř nejdůležitějších strategických trendů.
Jaké konkrétní problémy zákazníkům řešíte, na co v praxi nejvíc slyší?
PS: Všichni mají nějakou digitální strategii a její součástí je samozřejmě využití cloudové infrastruktury. Ale on vlastně skoro nikdo neví, jak pro cloud vyvíjet. Čím je firma větší, tím komplexita problému exponenciálně narůstá, protože těch lidí, kteří neví, jsou najednou stovky. Potřebujete potom něco standardního, na čem je můžete zaučit a sjednotit. To je přesně úkol pro naši platformu. Druhá klíčová část je developer self-service, tedy aby se vývojáři při práci mohli sami obsloužit. U našich zákazníků je vidět velká redukce ticketů, protože vývojář už nemusí nikoho žádat o založení databáze nebo vytvoření serveru. Je schopen si to udělat sám a bez čekání.
Jak CodeNow funguje z technologického pohledu?
PS: Naše zásadní odlišení proti konkurenci je to, že je náš produkt poskládaný čistě z open-source nástrojů. Existuje unixová filozofie, která říká, že jeden nástroj by měl dělat jednu věc a tu dělat dobře. Když chcete vývojovou platformu, potřebujete desítky různých nástrojů. Naši konkurenti je vyvinuli sami, ale tím jsou proprietární a funkčně nespecializované. Schopnost zákazníka platformu rozšiřovat nebo přizpůsobovat se pak limitně blíží nule. Druhá věc je, že lidé, kteří se s takovou platformou musí naučit pracovat, se chtějí profesně posouvat. Pro vývojáře a vedoucí týmů je zajímavější naučit se dělat se standardní sadou nástrojů, které v budoucnu využijí kdykoliv a kdekoliv, než s jednou specifickou platformou, kterou už nikdy v životě neuvidí.
Vy tedy děláte výběr z existujících technologií a služeb, které pak zpřístupňujete na jednom místě skrze svou platformu?
PS: Přesně tak. Existuje organizace jménem Cloud Native Computing Foundation, jíž jsme členy. Ta spravuje Cloud Native Computing Landscape, kam se dostanou pouze produkty garantující určitou míru kvality, portability, podpory a podobně. To je první brána pro výběr těch nejlepších nástrojů, pořád jsou to ale vyšší stovky produktů. Jak tedy vyberete těch 20, které potřebujete pro svou platformu? Právě v tom je jádro našeho byznysu. Neustále sledujeme trendy, zapracováváme ty nejlepší produkty do naší platformy a průběžně je reintegrujeme. A z toho naši zákazníci těží a šetří náklady i kapacity.
Co vás vedlo k rozhodnutí sáhnout po venture kapitálu?
PS: Zejména potřeba urychlit expanzi. Na začátku jsme vyráběli něco, čemu jsme věřili hlavně my sami, ale brzy jsme viděli, že se desítky dalších firem vydávají podobnou cestou a jsou úspěšné. Bylo jasné, že to není jen divoký nápad, ale skutečný trend. A za pár let to bude megatrend. Abychom se posunuli dál, potřebujeme platformu a obchodní model validovat zejména na americkém trhu. Máme už sice zákazníky z Německa, Polska, Rumunska nebo Bulharska, ale Evropa jako celek je konzervativní, zatímco v USA je kultura experimentování s externími službami hluboce zakořeněná. Úspěch teď leží v tom, abychom zavčasu získali dostatečný kus koláče. Velká část investice proto poputuje na vylepšení produktu tak, aby vyhovoval americkým standardům.
V USA plánujete být i fyzicky?
PS: Ano, je to věc, která už se realizuje. Jsme v kontaktu s CzechInvestem a CzechTradem, cílem na první čtvrtletí roku 2022 je vybudovat ve Spojených státech obchod a zákaznickou podporu.
Proč jste si jako investora vybrali zrovna J&T Ventures?
PS: Možností bylo víc, ale rozhodla vzájemná chemie a schopnost sladit se na společných cílech. V J&T Ventures se nás snažili doopravdy pochopit a pomoct nám.
A čím si naopak myslíte vy, že jste oslovili J&T Ventures?
PS: Máme globální ambice, produkt s globálním potenciálem a reálné výsledky. Gartner nás zařadil do výběru význačných poskytovatelů vedle gigantů jako jsou Microsoft nebo IBM. Naše platforma je opravdu diametrálně odlišná od ostatních a má potenciál. Když se ho naučíme dobře prodat a správně se starat o zákazníky, máme potenciál ohromně vyrůst. Určitě hrál roli i velký seniorní tým.
Podařilo se vám vytvořit tým desítek špičkových specialistů. Jak těžké je v Česku takové lidi najít?
PS: Bylo to vždy těžké a je to stále těžší, ale daří se nám to z více důvodů. Jednak máme hodně neformální firemní politiku – řada firem teď mluví o rušení pracovní doby či klasických kanceláří, u nás nic takového nikdy ani nebylo. Seniorní vývojáři chtějí, aby jim byla svěřena důvěra. Druhá věc je, že náš produkt je technologická špička, něco zajímavého a nového. Firem vyvíjejících v nativním cloudovém prostředí pořád není mnoho. Tradiční softwarová architektura je přitom pro velkoobjemové operace v public cloudu drahá. Větší firmy nebo start-upy, které do nich vyrostou, mívají provozní náklady na svůj produkt v cloudu třeba na úrovni 50-60 % celkových příjmů a to je obrovský problém. Dá se to odbourat jen správně navrženou architekturou a toto know-how se nám podařilo získat. Spousta lidí se to chce naučit a u nás mají od koho. A naše platforma jim tento proces ještě zjednodušuje a urychluje.